Legendární pilot Dan Griffith na letišti v Rohozci.
Shodou různých okolností jsem byl požádán, zda bych nebyl ochoten polétat se Skylarkem s jedním britským pilotem – že ještě ve Skylarku neletěl a rád by si jej zařadil do typů, které létal.Dohodli jsme se na středě 29. května 2024.
Bylo to velmi narychlo – domluveno ze dne na den. Předpověď slibovala perfektní počasí a já jsem souhlasil. Po 17 hodině jsme se sešli u nás na letišti a až tam jsem se dozvěděl, že tím zájemcem o svezení ve Skylarku je legendární zalétávací a zkušební pilot Dan Griffith. Dříve jsem si o něm občas něco přečetl, registroval jsem, že bude tento týden létat ukázku na Aviatické pouti v Pardubicích se stíhačkou P-51 Mustang. A s tímto PANEM PILOTEM jsem měl příležitost letět!
Po nezbytné společné předletové prohlídce letadla jsme provedli seznámení se s kabinou, rychlostmi při různých režimech a konfiguracích a standardních letových postupech. Dohodli jsme si, co budeme létat. K dohodnutému programu jsem Danovi navrhnul i vypnutí motoru za letu a přistání na letišti, ale to s poděkováním odmítnul .
Nejprve jsme si dali několik okruhů, nebyl nejmenší problém. Pak si vyzkoušel různé režimy – pádové rychlosti (nulové klapky, plné klapky, záporná klapka), ostré zatáčky, za letu stavitelnou vrtuli apod. V závěru našeho společného letu jsme si s Danem vyměnili své poznatky – jeho obdiv nad letovými vlastnostmi Skylarka a mé konstatování, že jsem na palubě zbytečný a mohl bych si klidně zdřímnout …
Pro mě bylo největším překvapením to, že po přistání a zápisu letu Dan konstatoval, že se jedná o jeho 580-tý typ. Pane jo – kdo by dovedl jen tak vyjmenovat téměř 600 typů letadel? Ale jak bylo někde o Danovi zmiňováno – létá letadla od Bleriota po Airbus A380.
Předběžně jsme se dohodli na tom, že by ještě dorazil v pátek a proletěl by se ve Stratonu. Nakonec i to se povedlo, vůbec ho neodradil motor Trabant a ještě dlouho po přistání měl úsměv na tváři.
Protože se začalo kazit počasí, nebyl čas na nějaké povídání. Dan nám pomohl zatlačit Stratona k hangáru a pořád s úsměvem na tváři odletěl. Paráda, takže si u nás připsal do zápisníku další dva typy a na září jsme se dohodli, že by si rád vyzkoušel i Soneta.
A když bych to měl z mého pohledu nějak shrnout? Dan Griffith je absolutní profík. Má úžasný cit pro letadlo. Způsob jeho přípravy před letem. Vedení si záznamů a poznámek během letu. A i když létal v prostoru, kde nikdy v životě nebyl, vždy byl perfektně orientován – kde je ten náš plácek (tam můžeme) a i to, kam nesmíme (omezení dané řídícím Čáslav Věž).
Jsem rád, že jsem se mohl proletět s Danem Griffithem.